wtorek, 11 czerwca 2013

Szkolne zongzi

Jutro Święto Duanwu 端午節, zwane też Świętem Smoczych Łodzi. Przypada ono na 5 dzień 5 miesiąca kalendarza księżycowego, a zatem, jak się można domyśleć, jest to święto ruchome. Jak sama nazwa sugeruje, w ten dzień odbywają się wyścigi smoczych łodzi, ale nie jest to jedyna tradycja tego dnia. Cóż to by było za święto, gdyby nie miało swojej tradycyjnej potrawy, którą należy wówczas spożywać w większych lub mniejszych ilościach? Dla Duanwu jest to przekąska ryżowa, zongzi 粽子. Zongzi to zazwyczaj mniej lub bardziej kształtny ostrosłup z kleistego ryżu zawierający słodkie lub słone nadzienie i zawinięty w liść bambusa. Na Tajwanie można dostać zongzi o każdej porze roku, ale w okolicach Duanwu są do zdobycia niemal wszędzie w zwiększonej ilości, ale oczywiście najlepiej będzie, jeżeli się je zakupi w jakimś od lat słynącym z zongzi sklepie czy stoisku (najprościej to porównać z fenomenem tłustego czwartku). Ponieważ moje centrum językowe bardzo dba o to, byśmy posmakowali świąt na Tajwanie (często dosłownie), to jeszcze przed końcem poprzedniego semestru zawieszono plakat, by koniecznie przyjść do szkoły 11 czerwca, bo będą rozdawane zongzi (Duanwu to dzień wolny w szkole). To dziś!
Oszustw nie było - zongzi zostały dostarczone około godziny 11 (i nawet był wybór wegetariański/mięsny) i były na tyle dużych rozmiarów, że starczyły na obiad :D.

Oto zongzi!
Z pasjonujących ciekawostek dnia powiem jeszcze, że dziś nie miałam wody w kranie przez jakieś 3 godziny. Szok i niedowierzanie! A tak poważnie, to pierwszy raz i kiedy sobie to uświadomiłam, to doszłam do wniosku, że fajnie mi tutaj - mam wszystko, co potrzebne.

2 komentarze: