sobota, 6 lipca 2013

Wycieczki po dzielnicach, Zhongshan i Dalongdong

Przeczytałam w internecie, że w sobotę o 10:30 w Datong Community College 臺北市大同社區大學 (nie wiem, jak to przetłumaczyć - uniwersytet dzielnicowy ?, to chyba taki wielki dom kultury) odbędzie się koncert guzheng. Stwierdziłam, że to dobry bodziec, żeby wyjść z domu w miarę wcześnie, a po koncercie coś pooglądać w okolicy.

Muzeum Sztuki Współczesnej, MOCA Taipei 台北當代藝術館
Wejście do Muzeum Sztuki Współczesnej
Koncert nie wyglądał tak, jak sobie wyobrażałam - był to jeden z licznych punktów w programie Prezentacji i Występów na podsumowanie 1. semestru roku 102 (to ten rok) w tej jednostce edukacyjnej. Toteż koncert guzheng trwał ok. 25 min., a wykonawcy, podobnie jak ja, dopiero zaczynają swoją przygodę z tym instrumentem. Jednak fajnie było popatrzeć, a przy okazji zobaczyłam, jak wiele rzeczy można się uczyć w ramach popołudniowych zajęć i jak wielu starszych ludzi uczęszcza na zajęcia dodatkowe.
Szkoła Jan Cheng


Szkolna bieżnia
Plan szkoły - nie do końca było dla mnie jasne, czy Datong Community College wykorzystuje po prostu budynek szkoły na swoje zajęcia, ale tak można wnioskować
Uciekająca adeptka tańców japońskich/ ceremonii herbacianej
Nauczycielka skrzypiec występująca razem ze swoimi uczniami
Grupa skrzypcowa
Koncert keyboardowy
Koncert guzheng, po lewej mój kolega z zajęć
Koncert guzheng - utwór Jay'a Chou
Wykonawcy
Po obejrzeniu występu udałam się na spacer po okolicy. Dotarłam między innymi do mieszczącego się budynku będącym kiedyś rezydencją ambasadora USA Kina SPOT - Taipei Film House 《光點台北》電影主題館. Chociaż kino, to za mało powiedziane - poza możliwością obejrzenia filmu, można też posłuchać wykładu, coś wypić czy zjeść, kupić książkę, płytę, film lub designerskie pamiątki. SPOT rozpoczął swoją działalność w listopadzie 2002 roku. Obecnie jest zarządzany przez światowej sławy tajwańskiego reżysera Hou Hsiao-Hsiena 侯孝賢. Zanim jeszcze zobaczyłam SPOTa, to moim oczom ukazała się długa kolejka młodych ludzi. Byłam przekonana, że przyjechał ktoś sławny i pewnie stoją po autografy. Jednak po krótkim spacerze szlakiem kolejkowiczów okazało się, że nie stoją oni do SPOTa. Zatem co jest celem? Jedzenie? Nie tym razem! Celem był mały sklep z torebkami przecenionymi nawet do 80%. Torebkami firmy Crystal Ball (wcześniej Garcia Marquez), jeśli kogoś to interesuje. Nie mam pojęcia, co to za marka, wiem, że ma średnio ładne logo z łbem buldoga (tu możecie objrzeć produkty tej firmy)..
Taka świńska restauracja
Kolejka przed SPOTem
Kino SPOT
A swego czasu w SPOCie odbyła się retrospektywa Andrzeja Wajdy
I jeszcze raz kolejka za torebkami
Podziemne centrum książki
I ty możesz zostać Wolverinem machając głupio rękami
Kolejnym celem na dziś była dzielnica Dalongdong 大龍峒, która należy do najstarszych zamieszkanych części Tajpej (obok dzielnicy Bangka lub Manka 艋舺). Do 18. wieku, zanim przybyli tu osadnicy z Chin, był to teren zamieszkiwany przez ludność aborygeńską Ketagalan 凱達格蘭平埔族, a noszący wówczas nazwę Pourapon 巴浪泵社. Ludność z Chin zmieniła nazwę na Dalong (wielki smok) , co miało wyrażać nadzieję na pomyślność i dodała do tego jeszcze element "tong" (inny niż obecne "dong"), co miało nawiązywać do nazwy ich rodzinnego regionu Tong'an 同安.
Dzielnica Dalongdong była ważnym mejscem handlu, ale też kultu. To tu mieszczą się świątynie Konfucjusza () 孔廟 i Bao'an 大龍峒保安宮.
W Świątyni Konfucjusza byłam już dwa razy, w tym raz na urodzinach , ale o Świątynię Bao'an do tej pory nie udało mi się zahaczyć, a jest zaraz obok. Toteż nadrobiłam zaległości.

Świątynia została wzniesiona w 1742 roku przez osadników z prowincji Fujian 福建 (Chiny) dla bóstwa Baosheng Dadi 保生大帝 (Cesarza Baoshenga) - uznawanego za Boskiego Medyka. Baosheng Dadi był bóstwem ochronnym ludności z Tong'an. Obecnie świątynia gości większą ilość bóstw (m.in. Boskiego Rolnika, będącego też bóstwem zielarstwa, czyli Shennonga 神農大帝) i łączy w sobie wierzenia konfucjańskie, buddyjskie i taoistyczne. Świątynia przechodziła cztery duże renowacje, z czego dość znana jest ta  1917 roku, kiedy zarządcy świątyni zatrudnili dwóch cieśli i zlecili jednemu z nich, Chen Yingbinowi 陳應彬,  dekorację części wschodniej, a drugiemu, Guo Ta 郭塔 - części zachodniej. Pan Chen specjalizował się w tradycyjnych chińskich stylach, podczas gdy pan Guo doskonale radził sobie z łączeniem zachodniej estetyki z chińską. Efekt był na tyle zadowalający, że wiele lat później - w 2003 roku świątynia otrzymała Nagrodę Dziedzictwa Azji i Pacyfiku UNESCO za Konwersacje Dziedzictwa Kulturowego.
W Świątyni Bao'an każdego roku odbywa się trwający od kwietnia do czerwca Festiwal Kulturowy Baosheng 保生文化祭, w czasie którego można obejrzeć liczne występy związane z tradycyjną sztuką ludową i religijną (niestety, nie wybrałam się na ten festiwal).









Przedmioty paradne
Wejście do Świątyni Konfucjusza
Malowanie smoka
Smok na oczku wodnym w budynku na przeciwko Świątyni Bao'an

Świątynia Bao'an zza bramy
Ozdoby na zewnątrz Świątyni Bao'an
Boczne wejście do Świątyni Bao'an
Przedni pawilon Świątyni Bao'an, poświęcony Baoshengowi
Obraz "Han Xin zostaje zhańbiony przechodząc na klęczkach" 韓信跨下受辱 - dotyczy wydarzenia z życia generała służącego pierwszemu cesarzowi dynastii Han
Ołtarz Shennonga
Malowidło ścienne w Świątyni Bao'an przedstawiające Ośmiu Nieśmiertelnych rozrabiających na Morzu Wschodnim 八仙大鬧東海
Przed tylnym pawilonem Świątyni Bao'an
Ozdoby w Świątyni Bao'an
Wesoły tygrysek
Po wizycie w świątyni pokręciłam się jeszcze po okolicy Dalongdong, m.in. podążając za wskazaniami w moich ulotkach, dotarłam do rezydencji Chen Yue-Ji 陳悅記祖宅, zwanej Rezydencją Nauczyciela. W czasach dynastii Qing mieszkał tam Chen Weiying 陳維英, któremu udało się pomyślnie zdać egzamin cesarski na poziomie prowincjonalnym. Obecnie w domu zamieszkują potomkowie Chena, czego nie doczytałam i jakby nigdy nic weszłam na teren rezydencji. Na szczęście nie jest to zabronione. Jednakże rezydencja jest teraz w mocno podupadłym stanie.
Ulica 44 Kan  四十四坎街 jedna z najstarszych ulic handlowych - nazwa nawiązuje do 44 sklepów, od których zaczęto tu działalność.
Kostiumy przygotowane do jakiegoś występu lub parady
Park Sportów Rekreacyjnych w Dalongtong
Fotografia w rezydencji Chen Yue-Ji

Parking przed rezydencją Chen Yue-Ji
Rezydencja Chen Yue-ji
Przedsionek rezydencji Chen Yue-ji
Miałam jeszcze w planach przejażdżkę do Beitou, ale zrezygnowałam z tego pomysłu, gdyż obawiałam się, że jak to ostatnimi czasy bywa, ok. godziny 15 będzie wielka ulewa, a ja będę wtedy w połowie drogi do miejsca, które chciałam zobaczyć. Obawy były słuszne, a ja na szczęście siedziałam sobie wtedy w kawiarni.
Reklama operacji plastycznych: "Co robić? Fani...mnie nie poznają..."
A wieczorem wpadłam z wizytą do Tomka, który urządzał spotkanie pożegnalne, ale takie udawane, ponieważ, owszem, opuszcza Tajwan, ale tylko na wakacje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz